Gedagtes vir elke dag
Of lees almal by Gedagtes vir elke dag
Die Psalmdigter pleit by God toe sy volksvyande wat ook haters van God was, hulle wou oorweldig – ons volk durf vandag presies dieselfde woorde gebruik: "Teen ons, u volk, smee hulle listig 'n plan, u vyande maak rumoer, u haters steek die hoof op; hulle sê 'Kom laat ons hulle vernietig dat hulle geen volk meer is nie'. O God, hou U nie stil nie, swyg nie en rus nie, o God! Help ons, o God, om die eer van u Naam en red ons en doen versoening oor ons sondes ter wille van u Naam; vergeld ons bure sewevoudig, laat voor ons oë onder die heidene bekend word die wraak oor die vergote bloed van u knegte, en ons, u volk, sal U vir ewig loof!"
GEESTELIKE BEMIDDELING
Ds A.E. van den Berg
“En ek het die Here gebid en gesê: Here, Here, stort u volk en u erfdeel wat U deur u grootheid verlos het, wat U uit Egipte deur ʼn sterke hand uitgelei het, nie in die verderf nie” (Deutr.9:26).
Om vir God iets te kan doen, is groots. Maar, hoe doen ons iets vir Hom? Een daarvan is om mense te help. In Mt.25 skets Jesus ʼn denkbeeldige prentjie van Hom wat dors, honger en in die tronk was en gehelp is. Toe die aanwesiges Hom vra wanneer dit gebeur het, antwoord Hy: “Voorwaar Ek sê vir julle, vir sover julle dit gedoen het aan een van die geringstes van hierdie broeders van My, het julle dit aan My gedoen” (:40).
Individualisme neem oorhand onder ons volksgenote toe – jy in jou klein hoekie en ek in myne. Waarom gebeur dit? Omdat die lewe vol filosofieë is wat mense wysmaak dat hulle ander mense nie nodig het nie en op hul eie kan regkom. Met gelowiges is dit anders. Ons het mekaar nodig. In Amerika is daar talle huise met ʼn sigbare rooi hand in die venster vir kinders met probleme om te sien waar hulle hulp kan kry. Sal dit nie beter wees as ons rooi hande i.p.v. kruise bo-op ons kerke aanbring nie?!
Daar is baie maniere om mense in nood te help. Een daarvan is bemiddeling wanneer ons by God vir ander in gebed intree. Hy bewerk wonders deur gebedsbemiddeling. “Volhard in die gebed en waak daarin met danksegging: en bid tegelykertyd dat God vir ons die deur van die woord mag open om te spreek...” (Kol.4:2,3).
Toe Paulus in Cesarea was, het die profeet Agabus by hom gepleit om nie na Jerusalem terug te keer nie omdat hy daar gevang sou word. Paulus antwoord hom: “... Wat doen julle dat julle ween en my hart week maak? Want ek is bereid nie alleen om gebind te word nie, maar ook om in Jerusalem te sterwe vir die Naam van die Here Jesus” (Hand.21:13).Hy sou vir gelowiges intree, al kos dit sy lewe!
Ons vind iets soortgelyks in die OT – die verhaal van Moses en wat hy nie alles vir sy volk opgeoffer het nie, selfs sy paleislewe vir ʼn vlugtelingslewe opgeoffer. En wat het hy as gesant van God nie alles vir sy volk gedoen nie!
Om mense te help, kan jou soms ook in die vaarwater laat beland as jy verkeerd te werk gaan. Daarom het ons ʼn belangrike eienskap nodig nl. sagmoedigheid. Luister wat van Moses gesê word: “Maar die man Moses was baie sagmoedig, meer as al die mense op die aardbodem”(Num.12:3).
Die konteks van Num.12 vertel ons wat vooraf gebeur en wat bemiddeling beteken het. Miriam en Aaron was ontsteld toe Moses na sy vrou se dood ʼn Kusiete vrou geneem het. Sy was van ʼn ander volk en nie noodwendig swart nie. Die Kusiete was bv. nie op die lys van verbode volke vir Israel nie.
Miriam en Aaron se sonde was dat hulle Moses se gesag en leiding bevraagteken het. Dit het God wat Moses geroep het om Israel te lei, so kwaad gemaak dat Miriam melaats geword het. Moses het dit nie so gelaat nie. “En Moses het die Here aangeroep en gesê: o God, maak haar tog gesond” (:13). Sy hom teengegaan, maar sy hart breek en hy tree vir haar by God in en sy word genees.
In Deut.9 vind ons Israel vir die eerste keer opstandig teen God se bevel. Hulle twyfel aan sy belofte van die Beloofdeland. Dit het God so kwaad gemaak, dat Hy hulle wou uitwis. Dis dan dat Moses vir 40 dae en nagte vir sy volk by God intree om hul die onreg nie toe te reken nie. Dit laat ʼn mens aan Abraham dink wat t.w.v. ʼn moontlikheid van net vyf regverdiges vir die behoud van Sodom en Gomorra pleit.
So pleit Moses ook eeue later:“En ek het die Here gebid en gesê: Here, Here, stort u volk en u erfdeel wat U deur u grootheid verlos het, wat U uit Egipte deur ʼn sterke hand uitgelei het, nie in die verderf nie”.
God wil hê dat gelowiges selfs vir hul teenstanders intree en vir hul bekering bid. Paulus skryf: “...en ʼn dienskneg van die Here moenie twis nie, maar vriendelik wees teenoor almal, bekwaam om te onderrig en een wat kwaad kan verdra. Hy moet die weerspanniges in sagmoedigheid teregwys, of God hul nie miskien bekering sal gee... en hulle weer nugter kan word, vry van die strik van die duiwel, nadat hulle deur hom gevang was om sy wil te doen” (2 Tim.2:24-26).
Moses het nooit gehuiwer om selfs vir sy teenstanders in te tree nie. Toe die paddaplaag Egipte tref, pleit Farao by hom om God te bid om dit weg te neem. Moses het nie gehuiwer nie al het hy geweet dat Farao sy belofte sou verbreek. Moses tree daarna telkens vir die heiden by God in.
In Num.16 lees ons van die opstand o.l.v. Korag, Datan en Abiram wat Moses se gesag bevraagteken het. Na God se vernietiging van die drie oproermakers het nog groter teenstand gevolg. God wou die hele volk uitwis as dit nie vir Moses en Aaron was wat vir hulle ingetree het nie. In die plaag wat gevolg het, is 14,700 Israeliete dood. Al die ander is weens die bemiddeling gespaar.
Bemiddeling is nie net om jou eie lewe te spaar nie maar ook die van ander: “Moenie iets uit selfsug doen of uit ydele eer nie, maar in nederigheid moet die een die ander hoër ag as homself. Julle moenie elkeen na sy eie belange omsien nie, maar elkeen ook na die ander s’n. Want hierdie gesindheid moet in julle wees wat ook in Christus Jesus was” (Fil.2:3-5).
Kennith Philkens skryf ʼn verhaal getiteld The Pit oor hoe mense met probleme benader word. Hy vertel van ʼn man wat in ʼn put geval het en nie kon uitkom nie waarna verskeie mense verbygekom en kommentaar gelewer het.
Die subjektiewe man sê: “Wees verseker dat my hart na jou daar onder in die put uitgaan” en stap aan. Toe kom ʼn objektiewe man verby en sê: “Dis net logies dat iemand hier sal inval” en loop verby. Daarna kom ʼn Fariseër verby en sê: “Dis net jou eie skuld. Net iemand wat nie sy oë oopmaak nie val in ʼn put!” en stap aan. Toe kom die fundamentalis verby en sê: “Wees eerlik, eintlik verdien jy om in hierdie put te val” en gaan verder.
Net daarna kom ʼn Boeddhis verby en sê: “Ag man, dis glad nie so sleg nie. Dis eintlik alles in jou kop” en loop verder. Toe kom ʼn Hindoe verby en sê: “Jou tyd in die put gaan jou siel reinig en van jou ʼn beter mens maak” en stap aan. Die New Ager wat verbykom, sê: “Miskien moet jy die geleentheid aangryp en probeer om ʼn netwerk van ander mense wat ook in ʼn put geval het op te stel”.
Net daarna kom ʼn ewolusionis verby en sê: “Jy sal in hierdie put doodgaan om te verhoed dat daar nie meer van jou minderwaardige soort wat in putte val, gebore word nie”en loop verder. Toe kom ʼn smartvraat verby en sê: “Ou maat, jy het nog niks gesien nie. Jy moes die put gesien waarin ek geval het!” Toe kom ʼn verslaggewer verby en sê:” Kan ek asseblief die alleenreg van jou storie van hoe jy in die put geval het, kry?” Die laaste persoon wat verbygekom het, was ʼn pessimis en sê: “Vasbyt ou maat, dinge gaan nog baie erger word.” Toe kom Jesus verby en trek die man uit die put!
Geloofsbemiddeling is eerlike besorgdheid, opregte omgee en daadwerklike optrede. Met sulke selfopoffering beweeg jy weg van jou eie selfsugtige begeertes en is daar niks so goed as om van jou eie ego ontslae te raak nie.
Om ʼn brandende kers te wees, is nie altyd aangenaam nie. Jy moet soms self brand om vir ander ʼn lig te wees. Nogtans durf geen gelowige se lewe privaat geleef word nie maar altyd na ander lewens oorspoel om iets vir God se koninkryk te beteken. Moses was ʼn wonderlike voorbeeld. Wat ʼn nood het ons volk nie aan geestelike bemiddelaars nie! Jesus het jou uit die put getrek. Wat gaan jy hierdie jaar vir Hom doen?